torsdag 13 maj 2010

ULDFESTIVAL I SALTUM I DANMARK - avklarad!

I helgen var jag med Reneé till Danmark, det vart helt otroligt ljuvligt roligt! Rekommenderas VARMT!
Här ett kort på vår ullhörna. Vi sålde mycket ull, dom danska kvinnorna tovar otroligt mycket. Dom flesta skulle tova sjalar med nanofiltning men även andra saker. Tror inte vi tovar lika mycket i Sverige.

Lite bilder från festivalen.......
Dom här kvinnorna spann garn som var uppblandat med hundhår och gjorde sen alla möjliga fina alster.
Det här är bilder på två av våra kunder. Väskan till vänster var otroligt populär i Danmark, jag såg säkert 20 st under helgen.
Sen var det en återbrukskjol sydd av slipsar som jag tyckte var jättefin. Det var en mamma som sytt den åt sin typ 16-17-åriga dotter. Så fränt! 

En tovad väska, såååååååååååååå FIN!
Detta är Berit och några av hennes får av rasen spelsau som härstammar från Norge. Fåren var så fina, jag vart helt KÄR i dom, om man nu kan bli kär i får, hi hi hi!
Här pratar hon om fårvallning med hund och visar olika sätt.
Kommand kursiv stil är taget från Uldfestivalens hemsida.
"Det er med stor glæde, at Berit Killerich har givet tilsagn om at åbne dette års Uldfestival.
Berit Killerich er Danmarks eneste kvindelige, uddannede fårehyrde."
Berit driver Lystbaekgaard i Danmark. Hon har fårraserna Spaelsau och Lüneberger.

Här är en massa FINA skinn från Berit.

Detta var en superhelg. Tack snälla Reneé som bjöd med mig dit!

1 kommentar:

tomtan sa...

Låter som en härlig helg!
Nu har jag kommit tillbaka på vågen =(