söndag 4 juli 2010

Lite rundvandring i trädgården

Hi hi vad kul, i år kommer jag att få allåkerbär för första gången. För någon månad sen flyttad jag ut rabarbern som bodde i samma järntunna och det var ett bra drag för nu har allåkerbären spridit sig mer i tunnan vilket betyder mer bär till mig!

Alunrot - peach flambe

Purple petticoat                        namn kommer imorgon

Pink Rambler                                                           Vit Rosen

Kryddor i krukor - timjan och basilika av olika slag

Tagetes ljuvlig gul boll!!!
Nu har både pelargontrappan och järnspisen blivit översållade med vackra pelargoner.
Fast dom vackraste är i växthuset - min kära rosenknoppspelargoner!

Häromdagen var jag och hälsade på min svärmor och fick då med mig en massa fina perenner. Bl a fjälldaggkåpa, luftlök(min dog i vintras), gräslök(den oxå), 2 st alunrot, en gul fin blomma(namnet är borta) och en pelargon. Tack tack för blommorna!
Det var så roligt att gå runt i hennes trädgård och titta på alla fina blommor. Dillpionen stod i full blom, hur ljuvlig som helst.

Idag har jag planterat om en hel hög med pelargoner så nu ska dom väl bli lite glada.
På tal om glad så vart jag INTE GLAD i torsdagsmorse när jag kom in i växthuset och såg en squashplanta helt översållad med BLADLÖSS och flera i närheten hade sin beskärda del dom oxå + massa kryddplantor och pelargoner. PANIK och jag som hade bråttom till stan. Köpte en medel till växterna i växthuset, pelargonerna och kryddor får såpbad ett par gånger per dag. Det ser faktiskt ut som om BLADLÖSSEN har blivit utrotade men jag vågar inte ropa hej ännu.

Har varit till stan 2 ggr denna v och det har blivit lite nya växter varje gång. Det vart en vit stjärnflocka, en chokladblomma, 2 st bolltagetes, en alunrot och en pelargon.
Nu är det nog sluthandlat för i år, kanske........

1 kommentar:

Anonymous sa...

Den gula blomman var en Dubbel Vårkrage
Berit i Oviken