torsdag 18 november 2010

Åh vilken dag, pust, pust, pust.................

Eftersom att jag äter så mycket medicin så sover jag mycket och låter mig själv oftast sova tills jag vaknar på morgonen, även så idag.
Kom ut ur sovrummet i trosor, linne och sen korsetten - tittar ut genom köksfönstret, tittar igen, jo det är sant. Min underbart snälla men just väldigt KÅTA bagge Tryggve hade snällt klättrat in till tackor som inte skulle betäckas.
Jag tittar ännu en gång för att se om jag verkligen såg rätt och det gjorde jag för han är det enda bruna fåret i hela besättningen.
Jag vart PIGG på en sekund och samtidigt som jag kissade, klädde på mig så ringde jag till F:s faster K som oxå bor i byn och sa att jag behövde lite assistans.
Det är tur att Tryggve är så snäll så att man lätt får tag i honom så vi satte på honom koppel och K tog kopplet men se Tryggve kände att det var någon som inte hade riktig koll så han drog iväg med stackars K nerför en liten slänt där hon landa med huvuvdet för och släpades någon meter MEN hon släppte inte Tryggve.
Så jag tog Tryggve fast jag inte ska pga ryggen och sa till honom att nu går vi och nu sköter nu dig - han gick som en superdresserad hund, kände på sig att matte var lätt arg :-).
Sen var det "bara" att ta in hans tjejer oxå så att han inte skulle känna sig ensam - dom skulle ändå in i kväll för att tina och torka till lördag då dom ska klippas.

Sen låg jag som en fet slö säl i soffan hela dagen - orkade inte ens sova något.

Ikväll hade vi även in Freja, Greta och Hulda med lamm + Amira, Celine, Hilda och Malva som oxå måste tina och torka till på lördag.
Vi har hyrt in Carina Jälkentalo som klippare för att livet är så fullt med saker som måste fixas hemma ändå nu när jag är sjuk.

Vi passade även på att märka att vårlammen med öronmärke nr 2 eftersom dom ska lämna gården på söndag. Sommarlammen Teddy, Freddy och dom två svarta lammen fick oxå märken i båda öronen.

Så jag säger bara PUST VILKEN DAG!!!
Det är kul med får :-).
Men samtidigt fick jag massor med mat och energi i själ och hjärta.
LYCKY ME som dessutom har världens bästa sambo- puss på dig F!

Sen måste jag även säga "TACK" till dom fina komplimangerna jag fått om min blogg.
Det värmer i mitt blogghjärta.

3 kommentarer:

Anna sa...

Vilka äventyr!

Tomtan sa...

Hörre du du!!!!!! Gör inga dumheter!!!! Vi har ett jobb att sköta andra advent *ler*

Ia sa...

Tur att ingen blev skadad!
Vem vet det kanske blir mer lamm än man tänkt sig på gården till våren, i alla fall om Tryggve får bestämma ;)