måndag 21 mars 2011

Mjukgörare

I fjol vid lamningen så fick jag några döfödda lamm och sen några som inte klarade
sig av olika anledningar, trist men man få ju göra det bästa av det.
Mina änglalamm tog jag till min 79-åriga kompis BJ som är en hejare på det mesta.
Hon hjälpte mig att flå dom och som tack så fick hon vartannat skinn och jag vartannat.
Hon har berett och mjukgjort 2 st av sina skinn
 och dom vart så otroligt mjuka och fina.
Jag beredde 2 av mina skinn i våras men jag kom aldrig till mjukgjöringen,
 mycket beroende på att jag inte hade något redskap
MEN så igår slog snickarandan till och jag gjorde den här.
Inte så snygg kanske men den fyller sin funktion.
 Min sambo hjälpte mig och visade 2 st maskiner som underlättade mycket vid tillverkningen.

1 kommentar:

Hamrånge slöjdare sa...

Det låter jobbigt att bereda skinn. Men det blir säkert väldigt fint.