måndag 20 februari 2012

Fårklippningshelg

 I helgen var det dags för årets första fårklippning här på gården.
Tyvärr kunde jag inte ta reda på så mycket ull.
I början av klippningen så vart jag så fundersam över varför ullen
var så skräpig full med frö.
MEN
efter lite diskussion med fårklipperskan så kom vi på det.
Förra vintern hade jag foder från Hälsingland
och denna vinter från min by Långå.
I H-land skördar dom runt midsommar (1:a ggn)
och då har inte grödorna gått upp i frö.
Här skördar vi 1 gg och det är i slutet av juli - början på augusti
och då finns det massor med frö i alla växter
som kan trilla in i ullen på vintern.
Så då blir frågan - ska jag köpa foder från H-land eller Långå?
Långå så klart, dels med tanke på att det kostar ca 8000 kr att bara
få hit fodret från H-Land och dels för miljön - så klart. 

 Det är Mocca, så fränt att se kontrasterna mellan klippt och oklippt.

 Här är vackraste Alma med klippt bena på ryggen, 
hon är så otroligt fint tecknad.

 Doris tyckte att det vart lite jobbigt mot slutet av dagen och 
lutade huvudet mot grannen och slöt ögonen.

När CJ hade klippt klart mina får så skulle hon åka till grannbyn och
klippa några får, då följde jag med och på denna gård
fanns denna underbara herefordkalv.
Den var vit i huvudet och grå på kroppen, så underbart söt.

Inga kommentarer: