torsdag 10 maj 2012

Lamning - uppdatering 3/3

Sista lammuppdateringen.

Detta är en jättedålig bild på Halta Fridolf.
Första gången jag lade märke till honom så vart jag lite arg på honom för 
han var ett sk "pisslamm" som tuttar där han kommer åt.
Det är inte bra att ha ett sånt lamm, dom kan sprida juverinflammation 
om man får in det i flocken.
Andra gången så skulle vi flytta honom med mamma + två systrar
och då såg jag att han haltade och dagen efter så stödde han inte ens på höger fram.
Ring ring till veterinären och in i bilen med Halta Fridolf i knät och mamsen
fick vara lamm-ambulans.
Veterinären kände och klämde och tog en liten röntgen på frambenen
och det visade sig att han hade en lite fraktur i nedersta leden på den yttre klöven.
Han fick rimadyl och vi fick order att göra en liten träklack till den friska klöven
för lite avlastning och göra ett bandage. Allt klistrat med superlim.
Dagen efter var bandagen borta - har inte hittat ännu ?!?!!
När vi kom hem fick han bosätta sig i en box med sin mamma och syrrorna 
och då förstod jag varför han var ett "pisslamm". 
Hans systrar var så mycket större och brutala vid tuttning så när han 
skulle tutta hade tackan inte något tålamod längre.
Så då vart det flaskmatning av alla tre för att avlasta tackan lite.


Igår vart Halta Fridolf lammbarslamm tillsammans med två av Silkes lamm.
Silke lammade sist och fick 4 st och jag hade märkt att hon började tycka det var lite
jobbigt med 4 lamm så häromdagen började jag flaska 2 av hennes lamm för att 
igår vara en grym och öm fårmamma och sätta ut Silke + 2 lamm i hagen.
Det kan tyckas grymt att ta ifrån lammen sina mammor MEN Halta Fridolf skulle 
aldrig ha en chans mot sina systrar och Silkes juver skulle inte ha en chans om hon 
fortsatt skulle föda 4 st lamm.
Dom lärde sig snabbt igår hur lammbaren fungerar så det känns bra
att jag gjorde som jag gjorde. Dom får vanlig flaska ett par dagar till så 
jag är riktigt säker på att alla får lite mjölk i magen.
Har tittat på Silke ute i hagen idag och det var en mycket lugn mamma
som lät sina två lamm äta en lång stund - underbart att se.

 Idun njuter i solen med sina tre tjejer, här öronmärkslösa
men det har jag ändrat på idag.

 Rast vila i hagen efter frukosten.

 Skönt i solen nära mamma.

 Solen kommer först i slänten så det är favoritplatsen på morgonen.

SUMMA SUMARUM om årets lamning:
3 fyrlingarkullar
alldeles för många trillingkullar och enfödda
alldeles för få tvillingkullar
MEN
man kan ju inte få allt.
Har haft väldig tur med lammen i år, dom har varit friskare
större vid födseln och det är ju bra.


1 kommentar:

Tomtan sa...

OJ!!!! Många ble de!