lördag 7 juli 2012

nytt GARN från mina får

Nu har garnet äntligen kommit. 
Det är spunnet på Telespinn i Norge.
Det tog inte så lång tid på spinneriet utan det var svenska tullen som 
höll i ullen på vägen dit och i garnet på vägen hit.
Massa extra krångel för att vi är med i EU och inte Norge.

Det vita garnet är ett 3-tr lammullsgarn av ryalamm, ca 170 m per 100 gr.
Lite ojämnt spunnet pga att ullen är så lång, mellan 24 - 27 cm lång. 
Det optimala i en spinnmaskin är mellan 5 - 15 cm.
Det är inte så många spinnerier som klarar så lång ull, det enda som 
jag känner till är Wålstedts men då måste man skicka 15 kg råull.
Till Telespinn räckte det med 6 kg.

Det bruna garnet är 2-tr garn blandat lammull
och fårull av endast härjedalsfår.
Det är ca 300 m per 100 gr.

Det gråa garnet är 2-tr blandat lammull och fårull, ca 300 m per 100 gr.
Det är ull från lamm/får som har en mamma som är härjedalstacka
och en pappa som är åsenbagge.

Till salu för 200 kr/hg.

3 kommentarer:

Tomtan sa...

Hoppas pengarna har kommit fram. HAr inte börjat än men ditt garn ligger så jag kan klappa på de lite när ja vill :D

Eva sa...

Hejsan !
har en granne som har eget garn från sina får,men inte stickar
nu har hon frågat om jag vill sticka en tröja t henne
men har du nått bra mönster till en vanlig enkel rundhalsad kofta,el om du kan rekomendera nått.
Hoppas allt är bra m dej och lilla guldklimpen,har ju inte sett pappan,men nog tycker jag att han e lite lik dej :)
Kram!

Ia sa...

Kan bara tänka mig vilken lite välartad gosse som kommer att prydas av ljuvliga Biggan-alster ;)